Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Agnieszka Ochman

Katedra Etyki i Interdyscyplinarnych Badań nad Niepełnosprawnością

agnieszka.ochman@up.krakow.pl

tel: 12 662 6642

pok: 102

ORCID: 0000-0003-3321-3945

publikacje:

https://tiny.pl/94x84

Posiadane stopnie i tytuły naukowe:

Doktor, nauki społeczne, pedagogika, 2019

 

Prowadzone zajęcia dydaktyczne

Semestr zimowy, studia stacjonarne

Arteterapia

Wykład – 5 (TPiRI, EiRUzNI)

Ćwiczenia – 15 x 2 (TPiRI)

Ćwiczenia – 15 x 1 (EiRUzNI)

 

Metody terapii psychomotorycznej (TPiRI)

Wykład – 15

Ćwiczenia – 45 x 1

 

Semestr zimowy, studia niestacjonarne

Arteterapia

Wykład – 5 (TPiRI, EiRUzNI, WWR)

Ćwiczenia – 8 x 2 (TPiRI)

Ćwiczenia – 8 x 2 (EiRUzNI)

Ćwiczenia – 8 x 1 (WWR)

 

Metody terapii psychomotorycznej (TPiRI)

Wykład – 8

Ćwiczenia – 25 x 2

 

Semestr letni, studia niestacjonarne

Animacja zabawy – przedmiot do wyboru

Ćwiczenia – 8 x 1 (TPiRI)

Ćwiczenia – 8 x 1 (EiRUzNI)

Ćwiczenia – 8 x 1 (WWR)

 

Dorobek naukowy:

W 2019 roku uzyskałam stopień doktora w zakresie nauk społecznych, przekładając rozprawę pt. „Wspomaganie dziecka z parcjalnymi zaburzeniami w rozwoju w osiąganiu gotowości do podjęcia nauki szkolnej poprzez aktywność twórczą”. Opublikowałam osiem artykułów w czasopismach naukowych, osiem rozdziałów w monografiach oraz byłam współredaktorem trzech monografii naukowych. W najbliższym czasie planuję opublikowanie dwóch monografii naukowych: „Obraz osiągnięć rozwojowych dzieci pięcioletnich w kontekście gotowości do podjęcia nauki w szkole” oraz „Dzieci dzieciom opowiadają bajki. Program arteterapeutyczny wspomagający osiąganie przez dzieci w wieku przedszkolnym gotowości do podjęcia nauki szkolnej”.

Wykaz publikacji:

  • Ochman, Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym poprzez arteterapię. Niepełnosprawność „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2021, nr 44(2021), s. 124-139
  • Gałuszka, G. GuniaA. Ochman,Opinie nauczycieli i studentów na temat szans i zagrożeń inkluzji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, 2019, Vol. 7, nr 1, s. 103-116
  • Gunia, A. Ochman, Aktywność osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych w czasie wolnym w zróżnicowanych przestrzeniach społecznych – doniesienie z badań własnych, [w:] Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością: w trosce o dobrostan człowieka, K. Parys, M. Trojańska, A. Ochman, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018, s. 73-92
  • Gałuszka, G. Gunia, A. Ochman, Profesjonalizm nauczyciela w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przestrzeni szkoły włączającej – doniesienie z badań,„Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2018, Nr 2/1 (12/1)/2018, s. 313-324
  • Ochman, Mowa dzieci w wieku przedszkolnym w aspekcie parcjalnych zaburzeń w rozwoju [w:] Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością: konteksty indywidualne i środowiskowe, K. Parys, M. Pasteczka, J. Sikorski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 64-79
  • Gałuszka, A. Ochman, Opinie studentów pedagogiki specjalnej na temat twórczości, Niepełnosprawność, „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2017, Nr 27(2017), s. 181-196
  • Ochman, Terapia psychomotoryczna według Marcele Procus i Michèle Block jako metoda wspomagająca mowę dzieci z dysharmonią rozwojową, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica”, 2017, z. 9, s. 37-43
  • Gałuszka, A. Ochman, M. Pasteczka, Trening umiejętności spędzania czasu wolnego na przykładzie działalności środowiskowego domu samopomocy, [w]: Wybrane konteksty i wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej, K. Barłóg, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 242-256
  • Ochman, Wartości terapeutyczne koncepcji IPTW (psychomotoryki empowermentu) w ujęciu Jolanty i Andrzeja Majewskich [w:] Niepełnosprawność i choroba przewlekła: w perspektywie terapeutycznej, zawodowej i społeczno-opiekuńczej, B. Płonka-Syroka, M. Szyszka, W. Wójcik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka, Warszawa 2016, s. 36-48

 

Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:

W zakresie działalności dydaktycznej specjalizuję się w zajęciach z zakresu wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się oraz z niepełnosprawnością: metod terapii psychomotorycznej, arteterapii, logopedii, gotowości szkolnej, pedagogiki zabawy, rewalidacji indywidualnej, pedagogiki leczniczej. Prowadzę wykłady, zajęcia audytoryjne, laboratoryjne i praktyczne, na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych. Opracowuję autorskie kursy, również w formie zdalnej na platformie Teams. Prowadzone przeze mnie zajęcia, są zgodne z moimi kwalifikacjami i prowadzonymi badaniami, jakie realizuję i tym samym mieszczą się w obszarze moich zainteresowań naukowych.